تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

اثر نامحسوس ابراهیم | درگذشت رئیس‌‌جمهور چه تاثیری روی صندلی‌های مهم حاکمیت خواهد گذاشت؟

کرسی ریاست‌جمهوری با درگذشت ابراهیم رئیسی خالی شده اما فوت او بر چند کرسی دیگر هم تاثیر خواهد گذاشت

اثر نامحسوس ابراهیم | درگذشت رئیس‌‌جمهور چه تاثیری روی صندلی‌های مهم حاکمیت خواهد گذاشت؟

رویداد۲۴ | محمد نوذری: با درگذشت ابراهیم رئیسی در حادثه سقوط هلی‌کوپتر در آذربایجان شرقی، طبیعتا صندلی مهم ریاست‌جمهوری تا حداکثر ۵۰ روز آینده خالی خواهد شد. طبق قانون اساسی، احتمالا با فرمان رهبری، محمد مخبر سکان هیئت دولت را تا انتخاب رئیس‌جمهور بعدی در دست خواهد گرفت.

اما درگذشت ابراهیم رئیسی فقط روی کرسی ریاست‌جمهوری تاثیر نمی‌گذارد. در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری سیاسی بزرگی روی او صورت گرفته بود و حالا درگذشت او تاثیر نامحسوسی ورای دولت روی نهادی دیگر می‌گذارد و سرنوشت صندلی‌های دیگری در نهادهای مهم جمهوری اسلامی را تغییر می‌دهد. این صندلی‌های کدامند:

۱. کرسی ریاست مجلس خبرگان

ابراهیم رئیسی یکی از مهم‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس خبرگان آینده بود که فردا (سه‌شنبه اول خرداد) قرار بود اولین جلسه‌اش برگزار شود و رئیس خود را انتخاب کند. در این دوره احمد جنتی به دلیل کبر سن اصلا کاندیدا نشده بود و سایر کاندیداهای مهم مانند حسن روحانی ردصلاحیت شدند.

خبرگزاری تسنیم همین چند روز پیش خبری کار کرده بود درباره گمانه‌زنی‌هایی حول کاندیداتوری رئیسی برای ریاست مجلس خبرگان. این خبرگزاری ادعا کرده بود که منابعی به خبرنگار آن گفته‌اند «در صورت تمایل آقای رئیسی، وی می‌تواند مورد اقبال اعضای خبرگان قرار بگیرد.» مصباحی‌مقدم درباره اینکه چه کسانی در معرض کاندیداتوری برای انتخابات هیئت رئیسه خبرگان رهبری هستند، به این خبرگزاری گفته بود طبق شنیده‌ها، آقایان «مدرسی‌یزدی»، «حسینی ‌بوشهری» و «موحدی ‌کرمانی» سه گزینه اصلی و مطرح برای ریاست خبرگان رهبری هستند که به گفته او، هر سه از شانس یکسان برای پیروزی برخوردار هستند.

سید محمد مدرسی یزدی ۶۹ ساله جز آنکه در دوره‌های پنجم و ششم (فعلی) نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان بوده و هست، ۲۰ سالی هم هست که در مقام فقیه، عضو شورای نگهبان است.

سید هاشم حسینی بوشهری، ۶۸ ساله نماینده مردم بوشهر است و همین حالا نایب رئیس دوم مجلس خبرگان و امام جمعه شهر مذهبی قم هست. او رئیس شورای عالی جامعه مدرسین هم هست و پیش از این مدیریت حوزه علمیه قم را هم برعهده داشته است.

محمدعلی موحدی کرمانی ۹۳ ساله از دو نفر دیگر سنی بسیار بیشتر دارد و سمت‌های قبلی‌اش بیشتر سیاسی بوده‌اند تا مذهبی. او نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران بوده و در مجمع تشخیص مصلحت هم عضو است.

۲. کرسی ریاست مجلس

در هفته‌های قبل، مهم‌ترین خبر سیاسی، جدال محمدباقر قالیباف با گروه‌های دیگر اصول‌گرا بر سر کرسی ریاست مجلس جدید بود. قالیباف در این دوره انتخابات نتایج ضعیفی کسب کرده و در دور اول، چهارم شد.


بیشتر بخوانید:  سخنگوی شورای نگهبان: انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود


برخی شنیده‌ها حکایت از آن داشتند در صورتی که او در مسابقه ریاست مجلس پیروز نشود، برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده اقدام خواهد کرد. یک دلیل این تهدید آن بود که دولت زیاد به ریاست او روی خوش نشان نمی‌داد و بنابراین تهدید او بدین معنا بود که در صورتی که دولتی‌ها جلوی او برای ریاست را بگیرند، موی دماغ آن‌ها در دور بعدی رئیسی خواهد شد.

حالا درگذشت رئیسی دست او را هم در رقابت‌های ریاست مجلس بازتر کرده و هم در حرکت به سوی کرسی ریاست دولت. قالیباف در میان مدیران نظام، رکورد بیشترین کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد و در سال ۱۳۹۶، به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات ریاست‌جمهوری کنار کشید.

۳. کرسی شهرداری تهران

علیرضا زاکانی یکی از جاه‌طلب‌ترین سیاستمداران جریان تندروی اصولگرا به احتمال زیاد از فرصت پیش آمده چشم‌پوشی نخواهد کرد. مخالفانش می‌گویند او همین حالا هم شهرداری تهران را با نگاهی به کرسی ریاست‌جمهوری اداره می‌کند. رابطه او با شورای شهری مطیع تهران این اواخر بر سر قراردادهای غیرشفافی که در چین امضا کرده، شکراب شده. بنابراین احتمالا شورای شهر تهران برای مدتی باید شاهد کمپین انتخاباتی شهردار تهران باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
0
2
خب طبیعتا کسی که کرسی رو تصاحب میکنه دار و دسته خودشو میاره که از سفره پهن شده بصورت خودمانی تغذیه کنند
نظرات شما